-
Świnoujście - Międzyzdroje
noclegi w Świnoujściu, noclegi w Międzyzdrojach
-
Wisełka - Dziwnów - Kamień Pomorski
Wisełka, Dziwnów, Kamień Pomorski
-
Pobierowo - Trzęsacz - Rewal
Pobierów, Trzęsacz, Rewal, Niechorz
-
Kołobrzeg - Ustronie Morskie
Mrzeżyno - Dźwirzyno - Grzybowo - Kołobrzeg - Kądzielno - Sianożęty - Ustronie Morskie - Wieniotowo - Pleśna
-
Mielno - Unieście - Łaz
Paprotno - Gąski - Sarbinowo - Niegoszcz - Chłopy - Mielno - Unieście - Łazy - Dąbkowice
-
Dąbki - Darłowo - Jarosławiec
noclegi w Dąbkach, noclegi w Darłowie, noclegi w Jarosławcu
-
Ustka - Rowy
noclegi w Ustce, noclegi w Rowach
-
Smołdzino - Czołpino - Łeba
noclegi w Smołdzinie, noclegi w Czołpinie, noclegi w Łebie
-
Dębki - Karwia - Jastrzębia Góra
noclegi w Dębkach, noclegi w Karwii, noclegi w Jastrzębiej Górze
-
Rozewie - Władysławowo - Puck
noclegi w Rozewiu, noclegi we Władysławowie, noclegi w Pucku
-
Chałupy - Jastarnia - Hel
noclegi w Jastarni, noclegi w Chałupach, noclegi na Helu
-
Gdańsk - Gdynia - Sopot
noclegi w Gdańsku, noclegi w Gdyni, noclegi w Sopocie
-
Jantar - Stegna - Krynica Morska
noclegi w Jantarze, noclegi w Stegnie, noclegi w Krynicy Morskiej
Regiony
Obiekty polecane
Apartamenty
Schroniska
Domki letniskowe
Gastronomia
Obiekt tygodnia
Hotele
Agroturystyka
Aktywny wypoczynek
Pensjonaty
Ostatnio szukane
Statystyka
- Wszytkich: 8666463
- W tym roku: 223675
- W tym miesiącu: 33743
- Dziś: 653
- Online: 36
Newsletter
Obrotowa kładka na Wyspę Spichrzów
Będzie miała 57 metrów długości i 4,5 m szerokości. Nie to jest jednak najciekawsze - kładka na Motławie ma się obracać, tak by mogły przepływać statki. Będzie wybudowana dokładnie na wysokości miejsca, gdzie znajduje się Brama Świętego Ducha.
Spółka Granaria Development Gdańsk, która ma zabudować północny cypel Wyspy Spichrzów, we wtorek, 19 stycznia 2016 r., ogłosiła zwycięzcę konkursu na projekt kładki łączącej cypel z Długim Pobrzeżem na wysokości ul. św. Ducha. To londyńska pracownia Studio Bednarski Ltd.
Efemeryczna łódź podwodna na Motławie
Fundament kładki może przypominać wynurzającą się łódź podwodną. Będzie ważył co najmniej 100 ton. Na nim będzie się obracać pomost. Wynurzający się element ma pełnić przede wszystkim funkcję ochronną na wypadek uderzenia przepływającego statku.
- W naszej ocenie kładka ma ładnie wystudiowaną linię z kształtami obłymi, nadającymi projektowi przyjemny, łagodny charakter - ocenia zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski, który przewodniczył sądowi konkursowemu. - W połączeniu z bazaltem i granitem może być to ciekawy element rzeźbiarski na terenie historycznej części miasta.
Trwają procedury uzyskiwania pozwoleń na budowę i niezbędnych uzgodnień. Zgodnie z planem, po nowoczesnym mostku będzie można się przespacerować pod koniec 2018 r.
- To efemeryczna, minimalistyczna struktura, która zostanie wykonana częściowo z polerowanej stali nierdzewnej - informuje Stefan Schleifer, współpracujący przy tym projekcie z Cezarym Bednarskim, zwycięzcą konkursu. - Pomysł był taki, by kładka była raczej rzeźbą, przestrzennym dodatkiem, niż użytkowym przedmiotem technicznym.
Kładka po bokach będzie wykończona szklanymi elementami podświetlanymi po zmierzchu. Jej konstrukcja będzie oparta na wylewanych betonowych palach o średnicy około 80 cm. Fundament będzie się składać z trzech żelbetowych części. Na środkowej zostanie umocowany mechanizm obrotowy.
Dwie minuty na otwarcie... pilotem
Kładka będzie podnoszona na każde żądanie kapitanatu gdańskiego portu jachtowego. Sygnał zostanie wysłany do pracownika obsługi, który natychmiast... chwyci pilota i rozpocznie procedurę otwierania mostka. Jeżeli mechanizm zawiedzie, kładka będzie otwierana siłą ludzkich mięśni.
- W takim przypadku do końców kładki podczepiane będą liny, przenoszone na drugą stronę brzegu. Otwarcie kładki potrwa wtedy około kwadransa - tłumaczy Schleifer.
Przejście nad wodą w żaden sposób nie ograniczy żeglugi na Motławie. Szerokość kanału żeglugowego, według ustaleń Urzędu Morskiego, wynosi niecałe 26 metrów i ten parametr zostanie zachowany po realizacji inwestycji.